Sunday 25 May 2014

Cerita aku

Cerita aku..


"Aduh sakitnya perutku..". Aku merintih dalam gelap. Ingin sahaja aku kejutkan Lutfi di sebelah, tapi aku bisikkan sahaja rintihan ku. Mungkin tiada apa-apa yang merisaukan. Tangan kanan ku cuba capaikan telefon bimbit kesayanganku. 4:05 am. Baru 4:05 pagi?? Aduh, sakitnya. Memulas-mulas perutku. Setelah 2 minit merintih, aku gagahkan juga kaki ke tandas. Satu perkara yang cukup ku benci; berjalan ke tandas dalam gelap. Ish malasnya..

Rupa-rupanya hanya cirit birit. Haha. Mungkin aku sudah salah makan. Keracunan makanan mungkin? Apa-apalah.

Dua minit kemudian, rasa memulas itu datang semua. Lebih kuat dan lebih lama. "Tak boleh jadi ni..". Aku ke tandas semula. Kali ini aku tidak teragak-agak untuk berlari-lari anak.

Setelah lima minit, aku masuk ke kamar dan baring semula. Rasanya seperti lima jam di dalam tandas. Cukup-cukuplah untuk kali ini. Aku tidak sanggup kehilangan air dalam badan lagi. Habis tenaga ku nanti.

Sakit perutku makin kuat. Sakit untuk 30 saat dan kemudian hilang untuk 2-3 minit. Tapi setiap kali sakit itu datang, tidak senang duduk aku dibuatnya.

"Aduhhhh!" Tidak ku sedar, terkuat pula volume suara ku. Lutfi di sebelah terus terjaga.

"Kenapa sayang?" Tanya Lutfi dengan suara yang risau. Walaupun risau, masih kedengaran juga suara ngantuknya. Adorable. Tapi aku masih dalam kesakitan.

Sedar tak sedar, jam sudah menunjukkan pukul 5 pagi. Aku sudah menahan kesakitan yang amat dahsyat itu selama hampir satu jam. Mungkin inilah sakitnya yang akan membawa perubahan dalam hidupku selagi ku masih hidup. Mungkin inilah sakitnya yang akan membuatku menangis kegembiraan. Mungkin inilah sakitnya yang akan membuatku tersenyum seorang. Mungkin inilah sakitnya yang akan memberhentikan nafasku. Mungkin inilah sakitnya yang ku tunggu-tunggu selama ini.

"Sayang, mari ke hospital. Tak lama lagi ni....," kataku dengan suara yang hampir tak dapat didengari. Air mata ku mula membasahi pipi. Aku tidak sedih, aku tidak takut. Tapi air mata memang tidak mampu ku bendung.

Lutfi anggukkan sahaja sambil menukar pakaiannya secepat yang boleh.

"Selawat sayang. InsyaAllah semuanya akan selamat,". Bergetar suara Lutfi menenangkan aku. Aku diam sahaja. Tiada lagi ayat untuk dituturkan. Tuhan sahaja yang tahu sakitnya aku ketika ini.


Bersambung....


No comments:

Post a Comment