Sunday 25 May 2014

Cerita aku (2)

Cerita aku (2)


Senyap sunyi pagi. Terasa aman buat seketika. Tubuhku diulit kedinginan pagi. Hilang sejenak rasa sakitku.

Ahh.. Spoke too soon. Aku hanya mampu memeluk tubuhku sepanjang perjalanan. Lutfi kelihatan takut untuk bersuara. Tangan kirinya tidak lepas menggenggam tangan kananku. Tangan kanan pula sibuk memandu.

Aku hanya mahu ke hospital secepat yang mungkin. Setiap minit yang berlalu terasa terlalu lama. Jam masih berdetik. Nyawaku seperti sampai di sini sahaja. Tapi aku masih belum bersedia untuk berhenti. Aku masih mahu meneruskan perjuangan dalam hidup ini walau singkat mana nyawaku. Aku belum bersedia untuk menyerah kalah. Tidak sekali.

                                                                **********

Tujuh tahun dulu, aku dan Lutfi hangat bercinta. Sewaktu bersama, terasa masa berhenti seketika untuk melihat kami bergelak tawa. Bila bergembira, seperti tiada esok bagiku. Di universiti, kami memang sentiasa bersama. Sukar untuk lihat salah seorang sahaja. Kami ibarat belangkas. Lana dan Lutfi. Memang sentiasa berdua. Jika tiada Lutfi, aku mudah terasa kosong. Jadualku, memang padat dengan aktiviti bersama lelaki ini yang cukup sempurna buatku. Yeah, he is not perfect. But he is perfect for me. Aku pasti tersenyum tiap kali ku ungkapkan kata-kata ini. Poyo, tapi cukup benar buatku.

Kini, dia suamiku. Sudah tiga tahun kita berumah tangga, namun Lutfi tetap lelaki sama yang aku fell in love with. 

Ramai orang gemar menakut-nakutkan aku.

"Lana, nanti dah kahwin, semuanya akan berubah. Percaya lah cakap aku,".

"Alah, seronok untuk dua tiga minggu pertama sahaja, nanti korang tak sabar untuk jadi single balik,"

"Sekarang ni orang kahwin grand, tapi tak lama nanti cerai lepas 6 bulan.."

Macam-macam kata orang. Jujurnya, I don't know where all these came from. Kadang-kadang aku tertanya-tanya mengapa orang boleh berkata seperti ini. Mungkin mereka ada cerita hidup mereka yang aku tidak tahu. Honestly, I never want to know their side of story. Mesti depressing! Apa-apapun, doakanlah yang terbaik untukku...

"Aduhhhh..sakit bertambah kuat nih.. lambat lagi ke nak sampai ke hospital?" Aku makin hilang sabar.

"Sikit lagi sayang. Sabar ye..". Makin kuat genggaman tangan Lutfi. Seolah-olah itu akan mengurangkan sakitku. Hah. Banyak pula lampu merah. Yang mana tiada kereta, Lutfi langgarkan sahaja. Janganlah kena tahan polis waktu-waktu begini..


Bersambung..




No comments:

Post a Comment