Thursday 15 June 2017

Aku kata kipas!!!

MA: Doctor.. boleh tolong tengok patient dekat emergency room tak?
Me: kes apa ye?
MA: cirit birit. Muntah muntah.
Me: hmmm(dalam hati dah pelik dah..kenapa sampai nak kena pergi emergency room). Takpe saya datang.
In a flash, i rushed to the emergency room thinking that someone might be super lethargic, dry and probably about to die due to dehydration.

I saw a 20 year old lady lying down with her eyes shut. Her mother was sitting by the side mengipas anaknya dengan gigih.
Sekejap2 anak itu akan menjerit, KIPAS!!! KIPAS!! dan ibunya akan terus mengipas dengan muka yg risau.

 Sekali imbas BP dan pulse rate kelihatan normal pada mesin.

Me: sakit kat mana ye?
Lady: sakit perut!!! Sakit perut!!!
Me: ok.. kat mana ye?
Mula2 taknak tunjuk sakit kat mana.
Me: Adik, bukak mata dan pandang saya please. Cuba tunjuk kat mana sakit tu. Kalau awak tak tunjuk saya x boleh nak buat diagnosis.
Lady: kat sini! Atas ni!! (Sambil tunjuk dia kawasan ulu hati)
Sabar sahaja yg mampu ku lakukan.
Sekejap sekejap terdengar perempuan ini menjerit2 pada ibunya KIPAS, KIPAS!! membuatkan aku mmg TAK ADA SELERA nak berada di sebelahnya lebih lama.

Me: Ada makan apa2 ubat tak?
Pesakit tidak menjawab. Tp ini jawapan ibunya.
Ibu: semalam saya ada bagi dia ubat selsema saya. Sebab tu ke doctor?? Doctor nak tengok ke ubat nye?? Saya gi ambil sekejap dekat rumah ye doctor. Sekejap je. Tapi mintak tolong lah doctor KIPASKAN anak saya ni ye sementara saya pulang ke rumah.

Me: (dalam hati..) kalau lah makcik boleh ckp mcm ni pada doctor yg ada berpuluh pesakit menunggu untuk rawatan utk kipas anak makcik, saya tak terkejut kenapa anak makcik sangat terang terangan berkelakuan kurang ajar dan biadap dengan makcik dan juga staf kesihatan yg lain.

Nak manjakan anak pun ada batasan saya rasa... semoga anak makcik diberi hidayah. Amin.

No comments:

Post a Comment