Sunday 27 August 2017

Kenapa anak NAKAL? Salah cikgu?

Sejak kebelakangan ni,makin ramai worried parents come to see me at the clinic. AND they come bringing with them OKU forms untuk diisi oleh doctor. No, borang ni not for them. But given by cikgu kelas anak mereka yang dianggap 'kurang upaya' atau berpenyakit atau bermasalah.


Sebab anak dianggap bermasalah oleh cikgu adalah : anak nakal di dalam kelas, dan tidak mampu menumpukan perhatian, atau pun these children seem to be TOO HYPERACTIVE or TOO DISRUSPTIVE or TOO WEIRD to be with the rest of the kids. Most of them are STANDARD 1 students. Mind you, STANDARD 1.


Mungkin semua orang sudah lupa budak DARJAH 1 ni sepatutnya pandai buat apa kot.


Let me remind you. Did we know ABC at standard 1? masa zaman2 kita dulu? OKU kah kita sebab kita belajar 2+2 masa darjah 1? jadi orang jugakkan kita semua?


Soalannya kenapa? Kenapa extreme sgt? Maybe due to the fact that KEBANYAKAN MAK BAPAK hantar anak-anak mereka ke TADIKA untuk BELAJAR MEMBACA DAN MENGIRA seawal umur 3 tahun. Kalau tak pandai membaca dan mengira by the time darjah Satu, might as well don't send them to school at all. Coz then they will be deemed OKU-ish. and kenapa hantar dari umur 3 tahun? sebab mak bapak sibuk kerja. so pass the responsibility to another person. kan?


Ke salah cikgu ni... Maybe cikgu-cikgu tak larat nak marah pelajar2 yang mengganggu kelas mereka? Mungkin cikgu-cikgu tak kesah nak explore more sebab cikgu pun banyak hal lain? Mungkin cikgu tak caring enough? mungkin cikgu2 ni over-diagnose? Mungkin cikgu nak jalan mudah so bagi OKU form supaya budak ni boleh gi kelas lain?


Dah-dah lah tu salahkan para cikgu. Cuba tengok budak kat rumah macam mana. Cuba tengok mak bapak budak tu macam mana..


Kebanyakan anak-anak yang saya jumpa (yang dianggap bermasalah dan berpenyakit oleh cikgu2 mereka), mereka sebenarnya bijak, tapi tidak cukup stimulasi, beradab tetapi nakal sewaktu di dalam kelas, pandai bercakap, tetapi tak diberi ruang untuk berkomunikasi, dan boleh dilentur tapi tiada siapa yang kisah untuk melayan mereka.


Salah siapa? Of course lah salah MAK BAPAK.

Sebab apa? Sebab mak bapak sibuk sangat nak bekerja cari duit tapi lupa tanggung jawb sebenar adalah untuk bersama anak2 mereka. Ada yang bekerja terlalu keras sampai memberi tanggung jawab menjaga anak kecil itu pada anak yang paling besar. Ada yang bercerai berai, so marah kat suami/isteri, anak-anak jadi mangsa. Ada yang terlalu garang, sampai anak2 REFUSE to talk to them.


Yang paling saya sedih dan risau adalah bila anak2 itu terlalu 'friendly dengan saya'. Ada tu lepas habis konsultasi,siap salam dan PELUK saya. Tau kenapa doctor akan risau bila ada anak kecil begitu mudah untuk memeluk orang yang tak dikenali? Itu adalah RED FLAG atau petanda anak itu KURANG kasih sayang or even child abuse.


Sepatutnya anak2 kecil akan malu atau risau untuk bersalam dan menjawab soalan orang yang tak dikenali. Sebab dia ada ibu dan ayah mereka yang dah CUKUP untuk mereka. Tapi bila mereka mula menunjukkan overly kasih sayang dan friendliness dgn orang baru, siap nak duduk atas pangku doktor bagai.. man... mak ayah, sila lah ambil itu sebagai CUE that your child/children might not have enough attention from you hence mencari kasih sayang daripada orang lain.


So, biasanya my advise to the parents is simple. SETIAP hari luangkan sekurang2nya sejam untuk buat homework anak bersama2 dengan mereka. Look at them, and show them that you care what they write and answer in their books. Praise them and support them. Bring them to the playground and look at how happy they play. Sahut lah panggilan anak bile anak panggil "MAMA PAPA!! tengok!! i can do this!" dan jawablah " ye sayang! pandai anak mama/papa!". jangan suruh diorg keluar dan main, but instead AJAK mereka untuk keluar BERSAMA-SAMA.
Seburuk2 mak dan ayah, anak itu akan sentiasa mencari mak dan ayah mereka untuk tunjuk sesuatu kejayaan dan pencapaian mereka. Trust me, after 1 month, usually mak bapak akan NOTICE perubahan pada anak mereka. Baru mereka sedar yang anak tu lebih mendengar kata dan tidak lagi terlalu nakal. Sebab apa? Sebab diorg sedar yang mak bapak dah buat something for them (which is spending time with them), so they have to do something for their parents too. The kids are smart ok. Don't underestimate their capability to be thankful to you.


So, make a change everyone. You want children? You better off look after them. Kalau sibuk sangat, jangan nanti risau terover bile anak sakit atau diberi OKU form oleh cikgu. Sebab another syndrome mak bapak zaman sekarang ni, anak demam selsema sket terus bawak jumpa sampai 3-4 doktor. Sebab apa? Sebab tiba2 rasa bersalah takde kat rumah pastu anak sakit baru nk menggelabah tunjuk caring. come on.. we know when parents really care or nak tunjuk caring sebab tak tahu pun anak tu sebenarnya usually macam mana keadaan dia.


Serugi2 dan sesedih-sedih manusia adalah anak kecil yang tidak dijaga dengan baik dan membesar dengan rasa marah dan benci yg membuak2 pada ibu bapa mereka.

Peace yaalllss. Let this be a reminder for all of us.


No comments:

Post a Comment