Wednesday 23 July 2014

Cerita aku (5)

Tiada buku peraturan atau 'code of conduct' yang diberikan kepada ibu atau bapa sebelum menyiapkan diri menyambut kelahiran anak mereka. Bagi aku, setiap hari membesarkan Armaan adalah pengajaran buat ku. Hari ini aku silap, esok akan ku perbaiki apa sahaja yang serba tidak kena,. Malangnya, setiap hari berbeza telatahnya. Tiada hari yang sama. Segala perbuatanku tidak semestinya diterima cara yang sama. Lawak semalam, mungkin sudah basi hari ini. Makanan kegemaran semalam, mungkin menjelekkan pada hari esok.

Babies are fussy. 

Haih. Sabar sahaja dengan karenah baby Armaan. Comel. Tapi menyedut tenaga ku dari dalam. Waktu tidurku makin pendek, tapi belum sempat pukul 9 malam, aku sudah nyenyak tidur dahulu. Most of the time, Lutfi yang menggantiku melayan karenah Armaan di waktu malam. Thanks hubby...but i need my beauty sleep. :) 

Tiada amaran pernah diberikan sebelum menjadi ibu yang betapa cepatnya setiap hari akan berlalu. Betapa pendeknya masa melihat anakku ini membesar. Betapa geramnya hati tatkala melihat Armaan memunggah mainannya acapkali. Betapa sakitnya pinggang mengangkat bayi yang makin berat setiap hari. Betapa penatnya memungut serpihan biskut dan nasi di atas lantai. Betapa indahnya melihat semua kesakitan hilang tatkala Armaan mengucup pipiku. 

Sungguh bermakna. Sungguh indah. Sungguh memuaskan hati menjadi ibu pada Armaan. I love you my son. It doesn' matter now that you did not come with a set of guidelines..


Bersambung.....


No comments:

Post a Comment